Dzieje Apostolskie - nieścisłość

Moderatorzy: Iwo_H, Kolejarz, Roman F., J.J.S

Dzieje Apostolskie - nieścisłość

Postautor: Anja01 » 21 maja 2012, 20:29

Ostatnio zauważyłam drobną nieścisłość w Dziejach Apostolskich.
Dz.A. 9, 7 'Ludzie, którzy mu towarzyszyli w drodze, oniemieli ze zdumienia, słyszeli bowiem głos, lecz nie widzieli nikogo.
Dz.A. 22, 9 'Towarzysze zaś moi widzieli światło, ale głosu, który do mnie mówił, nie słyszeli.'
To nie ma większego znaczenia, prawda?
Anja01
 
Posty: 171
Rejestracja: 29 mar 2011, 21:36
Lokalizacja: Warszawa/Wniebowstąpienia
Wyznanie: E-A od 29.05.11.

Re: Dzieje Apostolskie - nieścisłość

Postautor: thor » 22 maja 2012, 18:32

Nic tutaj nie wskazuje na zróżnicowane pochodzenie obu wersetów. Sens wypowiedzi pozostaje ten sam - objektywność zdarzenia, ale świadkowie nie uczestniczą w akcie objawienia - zmienia się tylko środek wyrazu. Widać tu dobrze, że Łukaszowi nie chodziło o dokument faktograficzny, nie dba zupełnie o takie szczegóły. Podobnie nie widzi sprzeczności wobec 26,14: wszyscy upadli na ziemię, a w 9,7 "stanęli oniemiali".

Prof. Milerski na pewno by to znakomicie wytłumaczył. Bardzo wam współczuję.
thor
 
Posty: 33
Rejestracja: 20 cze 2011, 20:10
Wyznanie: luterańskie

Re: Dzieje Apostolskie - nieścisłość

Postautor: Iwo_H » 22 maja 2012, 19:33

thor pisze:Bardzo wam współczuję.


Komu i czego współczujesz??
Iwo_H
Moderator
 
Posty: 716
Rejestracja: 15 maja 2006, 00:00
Wyznanie: KEA

Re: Dzieje Apostolskie - nieścisłość

Postautor: Anja01 » 22 maja 2012, 20:09

Uszczypliwości i politykę parafialną to chyba należałoby zostawić na to drugie forum. Zresztą z takim drobiazgiem nie poszłabym do duszpasterza, nieważne czy profesora czy magistra. Po to mamy tu to forum.
Dziękuję za odpowiedź na temat
Anja01
 
Posty: 171
Rejestracja: 29 mar 2011, 21:36
Lokalizacja: Warszawa/Wniebowstąpienia
Wyznanie: E-A od 29.05.11.

Re: Dzieje Apostolskie - nieścisłość

Postautor: thor » 22 maja 2012, 20:19

Iwo_H pisze:
thor pisze:Bardzo wam współczuję.


Komu i czego współczujesz??


Współczuję członkom parafii Wniebowstąpienia, że prof. Milerski nie zostanie jednak proboszczem. Wydaje mi się, że nie był to zły kandydat, czyż nie? Okoliczności jego rezygnacji to osobny temat.
thor
 
Posty: 33
Rejestracja: 20 cze 2011, 20:10
Wyznanie: luterańskie

Re: Dzieje Apostolskie - nieścisłość

Postautor: Iwo_H » 22 maja 2012, 22:54

Anja01 pisze:Uszczypliwości i politykę parafialną to chyba należałoby zostawić


Otóż to. Polityka parafialna nie ma nic wspólnego z tematem dyskusji.
Iwo_H
Moderator
 
Posty: 716
Rejestracja: 15 maja 2006, 00:00
Wyznanie: KEA

Re: Dzieje Apostolskie - nieścisłość

Postautor: thor » 23 maja 2012, 12:00

Anja01 pisze:Uszczypliwości i politykę parafialną to chyba należałoby zostawić na to drugie forum. Zresztą z takim drobiazgiem nie poszłabym do duszpasterza, nieważne czy profesora czy magistra. Po to mamy tu to forum.
Dziękuję za odpowiedź na temat


Nie wiem gdzie była ta "uszczypliwość". Czy naprawdę wszędzie trzeba się doszukiwać złośliwości? Ten problem dotyczy nas wszystkich, bo wszędzie, nie tylko w Kościele, ludzie kompetentni są traktowani podejrzliwie. Jeśli będziemy milczeć, pewnego dnia możemy obudzić się w sekcie.

Nie uważam aby chodziło o "drobiazg". Łukaszowe dzieło historyczne stanowi pierwowzór wszystkich historii kościelnych i zrozumienie sposobu myślenia autora ma znaczenie dla hermeneutyki historycznej w ogóle. O ile wiem, prof. Milerski jest tu specjalistą.
thor
 
Posty: 33
Rejestracja: 20 cze 2011, 20:10
Wyznanie: luterańskie

Re: Dzieje Apostolskie - nieścisłość

Postautor: Anja01 » 23 maja 2012, 20:18

Uszczypliwością jest wsadzanie parafialnej polityki i 'współczucie' w każdy możliwy temat, łącznie z Biblijnym.

Gdybym chciała usłyszeć co ks. Milerski ma na ten temat do powiedzenia, to bym go zapytała. W końcu widuję (choć teraz pewnie już widywałam) co niedziela na kawce po nabożeństwie. Albo zapytała ks. Marcina. A ja bym chciała widzieć co nie-duchowni na ten temat myślą. Jak zwykli ewangelicy (ew. katolicy) pojmują takie sprawy. Są to drobiazgi, czy jest to istotne?
Anja01
 
Posty: 171
Rejestracja: 29 mar 2011, 21:36
Lokalizacja: Warszawa/Wniebowstąpienia
Wyznanie: E-A od 29.05.11.

Re: Dzieje Apostolskie - nieścisłość

Postautor: Polar » 23 maja 2012, 21:55

Anja01 pisze:Ostatnio zauważyłam drobną nieścisłość w Dziejach Apostolskich.
Dz.A. 9, 7 'Ludzie, którzy mu towarzyszyli w drodze, oniemieli ze zdumienia, słyszeli bowiem głos, lecz nie widzieli nikogo.
Dz.A. 22, 9 'Towarzysze zaś moi widzieli światło, ale głosu, który do mnie mówił, nie słyszeli.'
To nie ma większego znaczenia, prawda?

Wydaje mi się, że czytając Biblię trzeba mieć przed oczami pytanie: Co ten tekst mówi mi o zbawieniu? Nieścisłości w Biblii jest o wiele więcej, ale nie negują one jednej podstawowej prawdy o zbawieniu w Chrystusie. Wobec tego głównego przesłania Pisma Św. drobne nieścisłości nie mają chyba większego znaczenia.
Takie jest moje zdanie.
Polar
 
Posty: 22
Rejestracja: 19 kwie 2012, 22:20

Re: Dzieje Apostolskie - nieścisłość

Postautor: Piotrek » 29 maja 2012, 20:28

Gdyby tylko takie nieścisłości były w Biblii! Porównajcie relacje o zmartwychwstaniu Chrystusa (wydarzenie duuuużo ważniejsze od tego opisanego w Dziejach Apostolskich) z czterech Ewangelii: Mt 28, 1-8; Mk 16, 1-9; Łk 24, 1-9; J 20, 1-3. Rozbieżności:
- był jeden anioł czy dwóch? (Jan nic nie wspomina o aniołach)
- przed wejściem do grobu czy dopiero w środku?
- ile kobiet i które konkretnie szły do grobu?
- najpierw Maria Magdalena przyszła do grobu jak jeszcze było ciemno (Jan), spostrzegła, że nie ma ciała Jezusa, a potem, gdy słońce wzeszło, przyszła razem z Marią, matką Jakuba i Salome namaścić ciało (Marek)?
- też nie tak łatwo pogodzić ze sobą słowa Marii Magdaleny "Zabrano Pana z grobu i nie wiemy, gdzie Go położono" (J 20, 2) z tym, że (potem?) "Jezus ukazał się najpierw Marii Magdalenie" (Mk 16,9); "Nikomu też nic nie oznajmiły, bo się bały" (przez chwilę, początkowo?) (Mk 16,8), "wróciły od grobu, oznajmiły to wszystko Jedenastu i wszystkim pozostałym" (Łk 24,9)
- niewiasty uciekły sprzed grobu czy dopiero z jego wnętrza?
- z Ewangelii Mateusza wynika, że niewiasty mogły (ale nie musiały) być świadkami przerażenia strażników, inni Ewangeliści mówią, że zastały (Jan wspomina tylko o Marii Magdalenie) już kamień odsunięty od grobu.
Piotrek
 
Posty: 112
Rejestracja: 27 lip 2009, 16:06
Wyznanie: KRK


Wróć do Biblia bez tajemnic

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość